Bilförmån


I ett anställningsförhållande är det vanligtvis lön eller liknande kontant betalning som utgör ersättning för arbetet och som skall beskattas som inkomst av tjänst. Dock kan ersättningen även utgå i form av förmåner av olika slag. Även sådana förmåner skall beskattas som inkomst av tjänst. Syftet bakom detta är att beskattningen skall vara lika oavsett om den anställde får betalt i form av lön eller andra förmåner. Därför skall förmånsbeskattningen se ut som om den anställde hade fått lön motsvarande förmånens värde. Bilförmån är en av våra vanligare förmåner och ett stort antal anställda i Sverige åtnjuter denna förmån.

Allmänt om bilförmån

Med bilförmån avses rätten att för privat bruk få utnyttja en bil som tillhandahålls av arbetsgivaren. Bilförmåner är skattepliktiga och den anställde skall i princip beskattas för vad det skulle ha kostat att använda bil på något annat sätt, d.v.s. utan att den skulle ha erbjudits från arbetsgivaren. Dock har reglerna om värderingen blivit schabloniserade eftersom det är så svårt att kontrollera de egentliga värdena. Idag värderas därför en bilförmån till en viss andel av prisbasbeloppet med tillägg för dels ett ränterelaterat belopp och ett prisrelaterat belopp. Ytterligare tillägg görs till värderingen för att ta hänsyn till värdeminskning för dyrare bilar. För bilar som är äldre än sex år finns vidare en spärregel.

Uträkning av värdet

För att räkna ut värdet av en bilförmån skall man först ta 0,317 prisbasbelopp och sedan lägga till ett ränterelaterat belopp och ett kostnadsrelaterat belopp. Det ränterelaterade beloppet skall beräknas till 75 % av statslåneräntan vid utgången av november andra året före taxeringsåret, d.v.s. året innan det år då beskattning skall ske, multiplicerat med nybilspriset för den aktuella bilmodellen. Det prisrelaterade beloppet beräknas i sin tur till 9 % av bilmodellens nybilspris. Detta gäller dock endast om bilens nybilspris inte är högre än 7,5 prisbasbelopp. Skulle nybilspriset vara högre gäller att det prisrelaterade beloppet skall beräknas till summan av 9 % av 7,5 prisbasbelopp med ett tillägg för 20 % av den delen av nybilspriset som överstiger 7,5 prisbasbelopp. Detta innebär således att det inte är hela bilens nyvärde som skall läggas till grund för beräkningen. Med nybilspriset avses vidare det pris bilen hade då den släpptes på den svenska marknaden. Vidare föreskrivs att då det gäller bilar som är sex år eller äldre skall nybilspriset anses vara det högsta av det verkliga nybilspriset, tillsammans med eventuell extrautrustning, och fyra prisbasbelopp. För att tydligare kunna klargöra hur värderingen går till skall ett räkneexempel uppställas.

Exempel:
En bil med ett nybilspris som uppgår till 100 000 får disponeras av arbetstagaren som själv står för sina bensinkostnader. Prisbasbeloppet år 2011 uppgår till 42 800 och vi räknar i det här fallet med en statslåneränta på 5 %.

0,317 x 42 800 = 13 567,6 - basbelopp
0,75 x 5 % x 100 000 = 3750 ränterelaterat belopp
9 % x 100 000 = 9000 – prisrelaterat belopp

Detta blir sammanlagt 26 317,6 kronor som skall användas som underlag för beskattningen.

Kostnad för drivmedel

Kostnad för bensin och liknande drivmedel ingår inte i den värdering som behandlas ovan. Anledningen är att den anställde för det mesta själv står för kostnaden. Men givetvis finns det situationer där arbetsgivaren står även för kostnaden för drivmedel. I sådana fall skall denna förmån beräknas enligt följande. Värdet av drivmedel, som är helt eller delvis fritt, skall beräknas till marknadsvärdet multiplicerat 1,2. Vidare skall den skattskyldige kunna visa hur mycket som har körts privat, genom körjournal eller liknande. I annat fall förmånsbeskattas den skattskyldige för värdet av den mängd drivmedel som förbrukats för all körning, d.v.s. även sådana resor som har företagits i tjänsten.

Nedsättning av förmånsvärdet

Det finns även fall då värdet av en bilförmån skall sättas ned. Om den skattskyldige under ett kalenderår har kört åtminstone 3000 mil i tjänsten skall bilförmånens värde sättas ned till 75 %. Dessutom skall nedsättning ske i de fall där den skattskyldige utnyttjat förmånen endast en del av året. Dessutom skall förmånsvärdet sättas ned i motsvarande mån om den skattskyldige lämnar ersättning för förmånen. Även då bilen körs med miljöanpassade drivmedel finns en möjlighet att sätta ned förmånsvärdet. Om det föreligger synnerliga skäl kan dessutom förmånsvärdet justeras både uppåt och nedåt. Slutligen kan nämnas att om bilen använts för privat bruk endast i ringa omfattning skall förmånen inte beskattas. Med ringa omfattning menas i detta fall att bilen använts endast ett fåtal tillfällen per år och sammanlagt högst 100 mil.

Bläddra bland juridiska artiklar