Risk för kollision till sjöss


Alla som är ute till sjöss måste agera för att undvika kollision med ett annat fartyg eller andra hinder. Den som framför ett fartyg, både inom yrkestrafik och fritidsbåtar, ska använda alla tillgängliga medel som kan anses användbara med tanke på de förhållanden och omständigheter som föreligger för att bedöma om det finns risk för kollision. Om föraren inte är säker på om det föreligger risk för kollision eller inte ska det alltid förutsättas att sådan risk finns. De fartyg som har radarutrustning ska använda denna för att så tidigt som möjligt upptäcka en eventuell risk för kollision.

Det finns vissa saker som särskilt ska beaktas när man bedömmer om det föreligger risk för kollision. Om ett annat fartyg är på väg mot och närmar sig det egna fartyget ska man kolla kompassbäringen på det andra fartyget. Om det andra fartygets kurs inte ändras eller endast ändras lite ska det anses finnas en risk för kollision. Det ska däremot poängteras att det även kan finnas risk för kollision trots att kompassbäringen ändras märkbart. Detta kan vara fallet om man närmar sig ett väldigt stort fartyg eller bogsersläp eller om avståndet till det andra fartyget är litet.

Om det finns risk för kollision är den som framför fartyget skyldig att vidta åtgärder. Om de aktuella förhållandena ger möjlighet ska åtgärden utföras tydligt, i god tid och med ett passande iakttagande av gott sjömanskap. Det är viktigt att tydligt markera vad för åtgärd man gör för att undvika en kollision. Ändras kursen eller farten ska detta alltså göras så pass mycket att det andra fartyget tydligt kan uppfatta det, synligt eller med hjälp av radar. Om det inte verkligen krävs ska små serier av kursändringar och hastighetsändringar undvikas.

En kraftig kursändring är oftast den mest effektiva metoden för att undvika en närsituation och kollison. Det krävs dock oftast att det är mycket fritt vatten runt omkring fartyget och att kursändringen görs i god tid. Detta kan vara svårt i trånga passager eller där det är tätt med andra fartyg och hinder. Det finns särskilda bestämmelser för trånga farleder och passager vilka är viktiga att känna till när man framför ett fartyg i dessa vatten. Det gäller att vara uppmärksam när man gör en kraftig kursändring så det inte uppkommer en annan närsituation med ett annat fartyg eller hinder.

En åtgärd för att förhindra en kollision med ett annat fartyg ska leda till att de båda fartygen kan passera varandra på ett säkert avstånd. Det är viktigt att grundligt observera verkningarna av åtgärden och försäkra sig om att det inte längre föreligger någon risk för kollision tills dess att det andra fartyget har passerats och det är klart. Om det krävs mer tid för den som framför fartyget att bedöma situationen ska denne sänka farten på fartyget eller stanna helt. Dessa åtgärder ska även vidtas om de är nödvändiga för att undvika en kollision.

Under de omständigheter då ett fartyg är skyldig att inte hindra ett annat fartygs passage ska, om de aktuella omständigheterna kräver det, fartyget tidigt göra de åtgärder som krävs så att det andra fartyget har tillräckligt spelrum för att kunna passera på ett säkert sätt. Det fartyg som är skyldig att inte hindra det andra fartyget undgår inte denna skyldighet när den närmar sig det andra fartyget och det föreligger risk för kollision.

Bläddra bland juridiska artiklar