Belysning på segelfartyg


Det finns bestämmelser om att segelfartyg ska ha belysning när de seglar under tidpunkten från solnedgång till soluppgång. Om det är dålig sikt under annan tidpunkt på dygnet ska denna belysning användas även då. Fartygsbelysningen får även användas vid andra omständigheter, om det kan anses vara nödvändigt. Det ska poängteras att ett fartyg inte får visa vilka lysen som helst, utan speciella lysen ska användas utifrån vilket typ av fartyg det är.

Ett segelfartyg som framförs under de omständigheter som kräver att de har belysning ska även ha sidoljus. Detta sidoljus ska bestå i ett grönt ljus på fartygets högra sida, alltså styrbordssida, och rött ljus på fartygets vänstra sida, babordssida. Dessa fartygsljus ska ge ifrån sig ett konstant horisontellt sken i en cirkelbåge på 112,5 grader och vara placerade på vardera sida av segelfartyget. Ett segelfartyg som framförs i mörker eller dålig sikt ska även ha akterljus. Akterljuset ska vara placerat så långt bak på segelfartyget som är praktiskt möjligt och ska lysa i ett konstant horisontellt vitt sken i en cirkelbåge av 135 grader. Detta fartygsljus ska vara centralt placerat, så att det syns rakt bakifrån ut till 67,5 grader på båda sidor. Sidoljusen och akterljusen gör alltså att fartyget syns från alla vinklar.

Det finns speciella bestämmelser för mindre segelfartyg. Ett segelfartyg som är kortare än 20 meter får, istället för att ha sidoljusen på sidorna och akterljuset där bak, ha dessa ljus sammansatta i en lanterna som ska vara placerad i eller åtminstone nära masttoppen. Det är viktigt att denna sammansatta lanterna är placerad på ett ställe där den syns bäst från omgivningen. De segelfartyg som är kortare än 7 meter ska också ha de fartygsljus som beskrivits ovan, om detta anses vara praktiskt möjligt. Om det däremot inte är praktiskt möjligt att dessa fartyg kan ha de fartygsljusen får de ändå inte framföras utan någon belysning när det är mörkt eller dålig sikt. I dessa fall ska det finnas en elektrisk lampa till hands eller en tänd lanterna som lyser med ett konstant vitt sken. Det är viktigt att lyset visas i god tid, så att det inte uppstår en kollision.

Ett segelfartyg som framförs i mörker eller under dålig sikt får visa två runtlysande ljus, som ska vara placerade ovanför varandra i eller åtminstone nära masttoppen. Det är viktigt att fartygsljusen är placerade på ett ställe där de syns bäst. Det ska poängteras att dessa ljus får användas utöver de sidoljus och akterljus som beskrevs ovan och endast de två runtlysande ljusen får inte användas. Det övre av de tvåljusen ska lysa rött och det nedre ska lysa grönt. Det ska även betonas att de runtlysande ljusen inte får användas ihop med en sammansatt lanterna som de segelfartygen under 20 meter får ha.

Bestämmelserna ovan gäller för segelfartyg som framförs med hjälp av segel. Om ett segelfartyg däremot framförs med hjälp av segel och med motordrift samtidigt gäller ytterligare en bestämmelse. Dessa segelfartyg ska även visa en kon med nedåtvänd spets. Denna ska vara placerad där den syns bäst, i främre delen av fartyget.

Bläddra bland juridiska artiklar