Agenter, mäklare och speditörer inom sjöfarten


Agenter och mäklare är viktiga och har en stor betydelse inom transportbranschen. Deras funktioner inom transportkedjan kan ses som informativa, förmedlande och samordnande. Det finns flera olika typer av dessa mellanmän, beroende på inom vilket arbetsområde de är verksamma i. Exempelvis finns det skeppsmäklare, klarerare och linjeagenter. Den praktiska synen på agenter och mäklare skiljer sig ofta från det strikt juridiska. Juridiskt anses en agent vara en mellanman som företräder ena parten och har som uppgift att tillvarata dennes intressen. En mäklare, däremot, anses vara en person som har till uppgift att föra samman två parter och inte bara se till den ena partens intressen. Inom transportbranschen är gränsdragningen mellan en agent och en mäklare oftast inte så klar och rent praktiskt är det svårt att dra någon gräns mellan dem.

Inom transporten är mäklarens främsta uppgift att representera ena parten i en fraktförhandling. Klarerarens främsta uppgift är att se till att fartyget får så snabb expediering som möjligt under hamnanlöp. Detta sker för redarens räkning. Klareraren kan ses som befälhavarens högra hand vid fartygets kontakter med bland annat myndigheter och hamnpersonal. Linjeagenterna är generellt sätt anställda och kontraktsbundna till linjerederiet. Linjeagenten är oftast begränsad till ett visst geografiskt område där rederiet har linjetrafik. Där sköter denne kontakten med olika avlastare och speditörer. Linjeagenten har hand om många administrativa uppgifter så som inkassering av frakt, som är avgiften för transporten, han sköter den omfattande dokumentationen och annonserar om fartygets olika seglingar. Agenter sluter de flesta transportavtal och i praktiken är det även linjeagenten som oftast har hand om klareringen.

Speditören har idag en väldigt stor betydelse inom transportbranschen. Speditören kan ses som en förtroendeman för lastägaren som har en transportförmedlande roll. Det vanliga är att den som vill transportera gods vänder sig till en speditör, som därefter ingår transportavtal med lämplig transportör. Oftast ingår speditören avtal med transportören i eget namn, så det finns inget avtal mellan transportkunden och transportören. Generellt sätt är det speditörens uppgift att se till att transportkundens gods tar sig från A till B. Speditören tar då hand om godset och ser själv till att godset tar sig till kaj för lastning.

Det är vanligt att speditören tar på sig en större roll än enbart transportförmedlare, denne kan exempelvis lagra godset mellan transporter, se till att godset blir rätt transportförsäkrat och sköta omlastningsuppdrag. Speditören har ofta en stor betydelse vid successiva transporten i form av kombinerade transporter, som innebär att det är flera olika transportörer med olika slags transportmedel. Det är exempelvis inte ovanligt att ett parti gods först skall transporteras med lastbil tills dess att det skall omlastas på järnväg, för att sedan omlastas till ett fartyg. Speditören sluter då transportavtal med de olika transportörerna och ser till att godset når destinationen. Detta underlättar för transportkunden, eftersom denne endast behöver sluta ett avtal och därigenom endast har en avtalspart.

Nu för tiden är det inte ovanligt att speditören själv agerar som transportör. Speditören avtalar då med transportkunden om ett eget transportåtagande och bär då själv transportöransvaret. På grund av speditörens flera olika arbetsuppgifter kan flera olika lagregler komma att bli tillämpliga utöver de transporträttsliga. Det kan därför ibland vara oklart vilka regler som gäller.

Bläddra bland juridiska artiklar