Nyheter och förändringar i strandskyddet


I Sverige tillskapades på 1950-talet strandskyddet i syfte att förhindra en överexploatering av stränderna, men även för att tillförsäkra allmänheten tillgång till vatten och stränder för friluftsliv. Strandskyddet gäller alla stränder utmed sjöar, hav och vattendrag. I Sverige har kommunerna ansvaret för handläggningen av frågor som rör strandskyddet och det är länsstyrelsen som granskar alla dispenser samt upphävanden av strandskydd inom detaljplan.

Var gäller strandskyddet?

Strandskyddsbestämmelserna är en förbudslagstiftning som i korthet innebär att vissa byggnads- och anläggningsarbeten inte får ske inom strandskyddsområde. 2009 ändrades strandskyddslagstiftningen. Syftet med förändringarna har varit att förtydliga bestämmelserna, men även att anpassa lagstiftningen till de lokala och regionala förhållandena. Syftet är att begränsa nybyggnation i områden som riskerar att överexploateras samt öka möjligheten att medge dispens i områden där det finns gott om orörda stränder.

I och med lagändringen får nu alla kommuner möjlighet att ge dispens för strandnära områden, med hänvisning till landsbygdsutveckling. Det innebär att i vissa delar av landet kommer det vara lättare att få strandskyddsdispens. Dessa lättnader gäller dock inte vid havskusten, Höga kusten, Stockholmsområdet och längs Bohuslän och Göteborg. Vid Vänern och Vättern ska dispenser endast ges om det rör mark som inte ligger vid de stora städerna.

Strandskyddsbestämmelserna är desamma oavsett hur området ser ut - det gäller lika för staden såsom landsbygden. Det saknar betydelse hur mycket sjöar och vattendrag som finns och hur tät- eller glesbebyggt området är. Strandskyddet gäller både på land och i vatten och sträcker sig för det mesta 100 meter i båda riktningarna. Zonen kan utvidgas till 300 meter efter tillstånd av länsstyrelsen.

Dagens regler för strandskydd

Att bygga eller göra ändringar är i allmänhet förbjudet där det finns strandskydd. Dagens regler för strandskydd innebär i korthet ett förbud inom strandskyddszonen att exempelvis;

• Uppföra nya byggnader, men även ändra befintliga byggnader i syfte att ändra ändamålsanvändningen.
• Gräv- eller schaktarbeten för att förbereda sådana byggnationer.
• Uppföra anläggningar som försämrar allmänhetens tillgänglighet till stränderna eller försämrar livsvillkoren för växter och djur; exempel är bryggor, parkeringsplatser och golfbanor.

Dispens

Det är möjligt att få tillåtelse, så kallad dispens, att bygga, göra anordningar eller ändra i strandskyddsområdet. Exempelvis kan dispens ges för att bygga en brygga eller ett förråd. Dock måste bra skäl, i lagens mening föreligga. Dessutom får åtgärden inte försämra för friluftslivet eller för djur- och växtlivet. Vissa byggnader, anläggningar, anordningar och åtgärder inom jordbruket, fisket, skogsbruket och renskötseln är undantagna från de generella förbuden och behöver därför inte dispens.

Ansökan om dispens görs vanligtvis hos berörd kommun. I vissa fall skall ansökan göras hos länsstyrelsen, exempelvis när det är ett strandskyddsområde som även är skyddat som naturreservat. Det är viktigt att vara ute i god tid, då det kan ta mellan tre och sex månader att få sitt beslut.

Bygglov och dispens från strandskydd är två olika saker. Även om bygglov föreligger måste dispens ges från strandskyddsreglerna. Även i de fall bygglov inte är ett krav så måste ändå strandskyddsdispens ges, till exempel för en friggebod. Grundregeln är att alla ändringar i strandskyddsområdet kräver dispens.

Bläddra bland juridiska artiklar