Möjliga påföljder ifall varan anses felaktig vid konsumentköp


En vara kan anses felaktig av en mängd orsaker, bland de vanligaste felen är troligtvis att varan på något sätt inte överensstämmer med vad säljaren och köparen har avtalat om eller att varan inte uppfyller de krav som köparen med fog kan förvänta sig att den skall göra. Som ett mer konkret exempel på detta kan nämnas att en köpare köper en tv. Köparen tar därefter hem tv:n och installerar den på ett korrekt sätt, men trots detta så visar det sig att den inte kan sättas igång och alltså inte fungerar på ett tillfredställande sätt – här föreligger det uppenbarligen ett klart fel. Alla de situationer när ett fel i varan kan anses förekomma är dock inte lika uppenbara; det kan exempelvis röra sig om ett mer subtilt fel, eller det kan dröja en tid innan felet upptäcks.

Reklamation av en vara måste ske inom en viss tid för att ett eventuellt fel skall kunna göras gällande. Köparen måste meddela säljaren (eller i vissa fall någon tredje part som åtagit sig att avhjälpa fel) om felet inom skälig tid efter det att köparen uppmärksammat, eller borde ha uppmärksammat, felet. Ifall felet anmälts inom två månader efter det att köparen lagt märke till det, skall det alltid anses ha anmälts i tid. Rätten att åberopa ett fel i en vara gäller som grundregel fram till dess att tre år förflutit sedan köparen tagit emot varan, såvida det inte finns en garanti eller liknande som gäller under en längre tid. Även ifall säljaren agerat grovt vårdslöst alternativt i strid mot tro och heder, eller om varan exempelvis är bristfällig ur säkerhetssynpunkt, har man som köpare rätt att reklamera varan på grund av fel efter det att treårsperioden löpt ut.

Ifall det finns ett fel i varan av någon sort så finns det därmed, något beroende på den specifika situationen, ett antal påföljder som kan bli aktuella. För det första, har köparen rätt att hålla inne betalningen, eller en del av den, ifall det krävs för att ge säkerhet för de krav som köparen har på grund av felet i varan.

För det andra, kan köparen ha rätt att kräva att säljaren avhjälper felet (alltså lagar varan) eller att säljaren skall omleverera varan (skaffa fram en ny vara åt köparen). Köparen har dock rätt att kräva avhjälpande eller omleverans endast om det är möjligt för säljaren att genomföra dessa alternativ utan oskälig kostnad. Ifall avhjälpande eller omleverans är aktuellt, så skall det ske inom skälig tid efter det att köparen krävt det och utan kostnad eller alltför stora besvär för köparen. Skall omleverans ske, så har köparen rätt att behålla den felaktiga vara till dess att en ny vara levereras. Även om köparen inte krävt avhjälpande eller omleverans, utan istället begärt någon annan påföljd på grund av fel i varan, kan säljaren trots det ha rätt att utföra just avhjälpande eller omleverans – detta ifall säljaren snarast efter det att han nåtts av reklamationen erbjuder sig att genomföra avhjälpande eller omleverans och det kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller alltför stora besvär för köparen.

För det tredje, kan köparen ha rätt att kräva antingen prisavdrag eller att häva köpet, detta om avhjälpande eller omleverans inte är aktuellt eller om så inte sker inom skälig tid eller inte är möjligt utan att köparen orsakas alltför stora besvär. Ett eventuellt prisavdrag skall motsvara felet. Köparen kan även ha rätt till ersättning för att täcka vad det kostar att på egen hand avhjälpa felet, såvida denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom ett prisavdrag. Hävning får ske ifall felet är av väsentlig betydelse för köparen. Hävning, och även omleverans, får ske endast om köparen kan lämna tillbaka varan i väsentligen oförändrat och oförsämrat skick – detta gäller dock inte exempelvis ifall en eventuell försämring etc. inte är orsakad av köparen eller om köparen ersätter säljaren för den värdeminskning som försämringen medför.

För det fjärde, kan köparen också ha rätt att kräva skadestånd från säljaren; köparen skall då ersättas för den skada han orsakats av att varan är felaktig. Säljaren kan dock undkomma skadeståndskyldigheten ifall felet i varan beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit (en sorts force majeure). Köparen har dock alltid rätt till skadestånd ifall varan avviker ifrån vad säljaren särskilt utfäst. Skadeståndet skall bland annat ersätta eventuella skador som den felaktiga varan orsakat på köparens övriga privata egendom, utgifter och inkomstförlust som köparen haft på grund av felet samt i vissa fall eventuell prisskillnad ifall köparen vid hävning av köpet därefter gjort ett så kallat täckningsköp (köpt en annan vara av samma sort för att ersätta den felaktiga varan). Nämnvärt är dock att skadeståndet kan komma att jämkas (sättas ned) exempelvis ifall skyldigheten att utge skadestånd skulle anses oskäligt betungande (alltför krävande) med hänsyn till säljarens ekonomiska förhållanden. Köparen måste även vidta skäliga åtgärder för att begränsa eventuella skador som felet orsakar honom, annars kan köparen själv få bekosta de skador som i annat fall kunnat undvikas.

Slutligen kan nämnas att ifall en vara är felaktig, men det inte längre är möjligt för köparen att rikta sina krav på grund av felaktigheten mot säljaren (till exempel för att säljaren gått i konkurs eller liknande) så kan köparen i vissa fall ha rätt att istället rikta sina krav mot en näringsidkare som sålt varan tidigare i försäljningsledet (exempelvis säljarens leverantör).

Bläddra bland juridiska artiklar