Betalning och överlämnande av varan vid konsumentköp


Oftast medför frågan om var och när en vara kan hämtas eller kommer att levereras inte några större problem. Vid de allra flesta köp som en konsument gör, så sker så att säga avtalet om köpet och överlämnandet av varan vid samma tidpunkt och på samma plats – det brukar vara så att man helt enkelt går fram till kassan i den aktuella affären och betalar för de varor som man plockat med sig och önskar köpa. Det kan dock vara så att köparen och säljaren avtalar om köpet utan att varan överlämnas vid samma tillfälle, som ett typiskt exempel på detta kan köp av bilar nämnas. Ibland avtalar man, förutom om själva köpet, också specifikt om var och när varan skall avlämnas, men det kan också vara så att omständigheterna kring varans överlämnande inte direkt diskuterats mellan köparen och säljaren. Ifall inget annat avtalats rörande platsen, så är huvudregeln att varan skall hållas tillgänglig för avhämtning där säljaren vid tidpunkten för köpet hade sitt affärsställe. Om inget annat avtalats rörande tidpunkten, så är huvudregeln att varan skall avlämnas inom skälig tid från köpet – dock behöver säljaren inte överlämna varan innan köparen betalat för den (såvida inte köparen fått kredit). Varan anses avlämnad när köparen har fått den i sin besittning.

Frågorna om vilket pris som köparen skall betala för varan, eller när betalningen skall ske, innebär inte heller särskilt ofta några svårigheter. För de situationer när tveksamhet faktiskt uppstår, så är emellertid huvudreglerna att om inget bestämt pris följer av avtalet så skall köparen betala vad som är skäligt (och då speciellt med hänsyn till exempelvis vilken sorts vara det rör sig om och vilket skick den är i samt vedertaget pris vid tidpunkten) och betalningen skall ske när säljaren kräver det. I motsvarighet till regeln att säljaren inte behöver överlämna varan innan köparen betalat, så behöver köparen dock inte heller betala förrän varan hålls tillgänglig för honom/henne.

Definitionen av när varan anses avlämnad, att det alltså är när köparen har fått den i sin besittning, är viktig av flera anledningar. Exempelvis är huvudregeln att säljaren skall betala eventuella kostnader för varan (till exempel transportkostnader) som uppkommit innan varans avlämnande, dock med undantag ifall köparen på något sätt försenat avlämnandet.

Avlämnandet kan i vissa fall också avgöra vem som bär risken för varan; alltså vem som får täcka kostnaden ifall varan går sönder etcetera. Säljaren bär som regel risken för varan fram till dess att den avlämnats, efter avlämnandet bär istället köparen risken för varan. Som en följd av detta är köparen, efter att varan avlämnats, skyldig att betala för varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats och så vidare (så länge inte försämringen etcetera beror på en händelse orsakad av säljaren). Även om köpet är ett så kallat öppet köp så bär köparen risken för varan efter att den avlämnats, fram till dess att den eventuellt lämnats tillbaka.

Reglerna om avlämnandet kan dessutom komma att bestämma ifall säljaren är i vad som kallas för dröjsmål; dröjsmål anses som huvudregel föreligga ifall varan inte avlämnats eller ifall den avlämnats för sent. Också köparen kan anses vara i dröjsmål, om inte betalning av varan sker i rätt tid.

Som köpare har man rätt att avbeställa en vara fram till dess att den har avlämnats. Ifall en vara avbeställs kan dock säljaren ändå ha rätt att få en viss ersättning från köparen. Ett typiskt exempel på när säljaren kan ha rätt till sådan ersättning är om köpet avser en vara som säljaren tillverkar speciellt för köparen (säljaren har då kanske ingen möjlighet att istället sälja varan till någon annan och det anses därmed rimligt att köparen skall täcka vissa av de kostnader som säljaren haft för varan innan dess att avbeställningen skedde), men även i en del andra fall kan säljaren anses vara berättigad att få ersättning för somliga kostnader.

Bläddra bland juridiska artiklar