Konsumentköplagens huvuddrag


Konsumentköplagen blir aktuell när en konsument köper en vara av en näringsidkare. Här nedan följer en sammanfattning av de kanske viktigaste bestämmelserna i lagen.

Konsumentköplagen är tänkt att skydda konsumenter och deras intressen. Av den anledningen finns det ett stadgande som fastställer att vid ett köp är, dock med vissa undantag, avtalsvillkor som i jämförelse med reglerna i konsumentköplagen är till nackdel för konsumenten ogiltiga. Konsumentköplagen är därmed vad som brukar kallas för tvingande lagstiftning.

Även om konsumentköplagen, som nämnts, syftar till att skydda konsumenter, så reglerar den inte bara näringsidkares skyldigheter och konsumenters korresponderande rättigheter, utan i viss mån också vice versa; konsumenters skyldigheter och näringsidkares motsvarande rättigheter. Både säljaren (näringsidkaren) och köparen (konsumenten) kan till exempel anses vara i dröjsmål, vilket kan resultera i ett antal konsekvenser för var och en av dem.

Konsumentköplagen fastställer huvudregler rörande varans avlämnande – var och när en vara som köp avtalats om kan hämtas. I samband med detta regleras också vem som bär risken för varan; alltså ifall det är köparen eller säljaren som får stå för kostnaden om varan som köp avtalats om till exempel går sönder vid en specifik tidpunkt. Med grund i reglerna om varans avlämnande kan säljaren, som nämnts ovan, komma att anses vara i dröjsmål. Säljaren har då inte fullgjort sin del av avtalet och överlämnat varan till köparen på det sätt som borde ha skett. Lagen slår fast att ifall säljaren är i dröjsmål så kan köparen ha rätt att hålla inne betalningen samt ha rätt att kräva att köpet fullgörs eller i vissa fall ha att rätt att häva köpet. Köparen kan också ha rätt att kräva skadestånd från säljaren. Konsumentköplagen föreskriver också en huvudregel för när köparen skall betala för varan. Köparen har inte fullgjort sin del av avtalet och kommer därmed anses vara i dröjsmål ifall inte betalningen sker i tid. I så fall kan säljaren ha rätt att hålla inne varan samt att kräva betalning alternativt häva köpet. Även säljaren kan i detta läge ha rätt att kräva skadestånd från köparen.

I konsumentköplagen fastslås vissa grundläggande krav som den aktuella varan måste uppfylla. Bland annat skall varan och dess egenskaper stämma överens med vad som specifikt avtalats, de bruksanvisningar etcetera som krävs skall följa med den, den skall kunna användas för de syften som liknande varor i allmänhet kan användas för och så vidare. Exempelvis ifall dessa villkor inte är uppfyllda, så kan det under vissa omständigheter anses vara ett fel på varan. Om varan är felaktig så kan köparen ha rätt att hålla inne en del av betalningen, ha rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller omlevererar varan, ha rätt till prisavdrag och ersättning för att själv kunna avhjälpa felet eller ha rätt att häva köpet. Köparen kan även i denna situation ha rätt att kräva skadestånd från säljaren.

Eventuella tvister mellan näringsidkare och konsumenter angående köp kan komma att behandlas vid allmän domstol, men vanligt är att man som konsument snarare vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Som konsument kan man också inledningsvis kontakta Konsumentverket för att få råd angående tvister.

Bläddra bland juridiska artiklar