Vilken ersättning som utgår i samband med trafikskador


När skador uppstår i följd av trafik utgår ersättning ur trafikförsäkringen. Ansvaret är i princip strikt ansvar, eftersom det ofta inte krävs någon form av vållande, d.v.s. oaktsamt orsakande av skada, för att ersättning skall utgå. Detta gäller åtminstone för personskador och sakskador som orsakas annan egendom än fordon, och sådan egendom som finns inuti fordonet, i en kollision. Däremot gäller inte strikt ansvar för sådana sakskador som uppkommer på fordon i en kollision. I dessa situationer gäller istället det vanliga culpaansvaret, vilket förutsätter oaktsamhet för ansvar. Anledningen till att detta är speciellt är att culpaansvar annars är huvudregeln inom skadeståndsrätten och ersättning vid trafikskador blir därför särskilt fördelaktigt för den skadelidande. Här nedan skall vi behandla vilka regler som gäller för ersättning av olika sorters skador. För att trafikskadereglerna skall vara tillämpliga över huvud taget förutsätts dock att skadan har orsakats i trafik.

Personskada som har drabbat förare eller passagerare i ett motordrivet fordon skall ersättas ur fordonets trafikförsäkring, under förutsättning att fordonet är i trafik då olyckan inträffar. Om någon annan än förare eller passagerare drabbas av en personskada i följd av trafik med motordrivet fordon skall ersättning lämnas ur fordonets trafikförsäkring. Ansvaret är strikt i båda dessa situationer. Således föreligger alltid strikt ansvar vid personskador som drabbar personer i trafiken. Detta innebär att även skador som drabbar den som beter sig vårdslöst skall ersättas. Dock bör uppmärksammas att det finns en möjlighet att jämka skadeståndet i situationer då den skadelidande genom grov vårdslöshet eller uppsåtligen har medverkat till skadan. Jämkning kan också bli aktuellt om den skadelidande föraren har orsakat skadan genom vårdslöshet samtidigt som denne var rattfull.

Vid sakskador skiljer sig reglerna något åt, beroende på hur skadan har uppkommit, vilket har nämnts ovan. Om skadan har uppkommit på ett motordrivet fordon i trafik eller med fordonet befordrad egendom, d.v.s. egendom som fanns i eller med fordonet, utgår ersättning enligt culpaansvar. För att ersättning skall utgå förutsätts för det första att fordonet som skadas är i trafik. Vidare förutsätts att skadan har uppkommit i följd av trafik med ett annat motordrivet fordon och att den har orsakats av vållande vid förandet av det andra fordonet. Ersättning utgår även vid bristfällighet på det andra fordonet. Detta innebär att om någon oaktsamhet inte kan läggas föraren i det andra fordonet till last, om skadan inte har uppkommit på grund av fel på det andra fordonet, kan trafikskadeersättning inte lämnas. Om trafikskadeersättning utgår skall den betalas ur det vållande fordonets, d.v.s. det andra fordonets, trafikförsäkring. Strikt ansvar föreligger däremot vid sådana skador som orsakas annan egendom i följd av trafik med motordrivet fordon. Om exempelvis en cyklist krockar med en bil kommer ersättning utgå för skadorna som uppkommer på cykeln, och på cyklisten själv, även om bilföraren inte bär något ansvar för händelsen. Även i situationer då det snarare är cyklisten som bär ansvaret för det inträffade utgår ersättning. Ersättningen skall vidare utgå ur fordonets trafikförsäkring.

Det finns inga speciella trafikskaderegler kring beräkningen av trafikskadeersättningens storlek. Istället skall de vanliga skadeståndsrättsliga reglerna tillämpas. Huvudregeln är således att den skadelidande skall få full kompensation för skadan. Man brukar uttrycka det så att den skadelidande skall försättas i samma ekonomiska situation som om skadan inte hade uppkommit. Dock är det viktigt att uppmärksamma att många gånger måste skönsmässiga bedömningar göras, då det ibland är omöjligt att exakt veta hur stor skadan är.

Bläddra bland juridiska artiklar