Ersättning i samband med trafikskada


Trafikskador avser främst skador genom biltrafik, men omfattar även skador till följd av andra färdmedel. Huvudlagstiftningen på området är trafikskadelagen. En förutsättning för att trafikskadeersättning ska bli aktuellt är att skadan är en följd av trafik med motordrivet fordon. Sådana fordon är bilar, motorcyklar, mopeder, traktorer, motorredskap och terrängfordon.

Inom biltrafiken finns ett omfattande och tvingande försäkringssystem för att hantera skador som uppkommer i trafiken. Systemet bygger på en relativt sträng ansvarsregel och en obligatorisk försäkring som ska täcka ansvaret. Ersättningen är inte ett skadestånd, utan kan ses som en slags försäkringsersättning.

Ersättning för personskada

Den som ådrar sig en personskada till följd av biltrafik har nästan alltid rätt till ersättning. Denna ersättning omfattar förare, passagerare, fotgängare och cyklister. Trafikskadeersättning utgår oberoende av vilka omständigheter som ligger till grund för skadan. En biltjuv som kör en stulen bil och skadas i samband med färden har således rätt till ersättning ur bilens trafikförsäkring. Även den som inte har betalat sin försäkringspremie har rätt till ersättning. Lagstiftaren har alltså sett till att skapa ett försäkringssystem för trafikskador som ska tillförsäkra alla som lider personskada till följd av biltrafik ska ha rätt till skadeståndsersättning. Anledningen till detta är att lagstiftaren vill ge ett bra skydd åt de som lider skada till följd av biltrafiken.

Trafikskadelagen är uppbyggd genom att ersättning utgår ur den egna bilens försäkring. Om två bilar kolliderar kan de båda bilarnas förare och passagerare inte vända sig mot varandra.
Gång- eller cykeltrafikant som skadas av en bil får ersättning ur den involverade bilens trafikförsäkring. Efter att de involverade parterna har fått ersättning ur respektive försäkring kan en fördelning av ansvaret ske genom en oaktsamhetsbedömning, eller att det tas hänsyn till felaktigheter på fordonet. Skälet till detta är att lagstiftaren inte vill ge den tyngre trafiken fördelar på bekostnad av den lättare trafiken. När en lastbil krockar med en moped blir skadorna på mopedisten förmodligen mycket större än för lastbilschauffören.

Ersättning för sakskada

Vid sakskada är reglerna mer komplicerade än de vid personskada. Huvudregeln är dock att det gäller ett oaktsamhetsansvar som kompletteras med ett ansvar för felaktigheter på fordonet. Skador på den egna bilen eller fordonet ersätts ur det egna fordonets trafikförsäkring. För skador på annat fordon utgår ersättning ur det egna fordonets försäkring för det fallet att det egna fordonet orsakat skadan genom att föraren varit oaktsam. För skador på annat än eget- eller annans fordon, exempelvis när en fotgängare blir påkörd och får sina kläder förstörda, är ansvaret i princip strikt. Man gör alltså ingen oaktsamhetsbedömning och ersättningen utgår ur det involverade fordonets trafikförsäkring.

Bläddra bland juridiska artiklar