Konsumentens ångerrätt vid hemförsäljningsavtal


Helt kortfattat kan sägas att termen hemförsäljningsavtal som huvudregel omfattar avtal som ingås mellan en konsument och en näringsidkare och rör köp alternativt hyra av lös egendom, eller köp av tjänster. För att räknas som ett hemförsäljningsavtal skall avtalet typiskt sett ingås i samband med att näringsidkaren gör ett hembesök hos konsumenten – eller i vissa andra liknande situationer.

Vid ett hemförsäljningsavtal har konsumenten rätt att frånträda avtalet inom en viss tid (den så kallade ångerfristen). Enligt grundregeln varar ångerfristen i 14 dagar, men tidsperioden kan variera något. Det skall nämligen alltid ingå minst 7 arbetsdagar i ångerfristen och ifall hemförsäljningsavtalet gäller livförsäkring varar ångerfristen 30 dagar istället för 14. Vill konsumenten utnyttja ångerrätten skall näringsidkaren meddelas om detta innan ångerfristen har gått ut. Ångerfristen börjar löpa den dag då konsumenten tar emot varan, eller en väsentlig del av den, ifall hemförsäljningsavtalet gäller köp eller hyra av en vara. Om hemförsäljningsavtalet gäller köp av en tjänst börjar ångerfristen istället löpa direkt då avtalet ingås. Som undantag kan nämnas att om hemförsäljningsavtalet rör en livförsäkring är dock huvudregeln att ångerfristen börjar löpa först när konsumenten får vetskap om att avtalet ingåtts samt att ångerfristen heller inte börjar löpa förrän näringsidkaren fullgjort sin så kallade informationsskyldighet. För det fall att hemförsäljningsavtalet rör en vara som skall tillverkas eller särskilt anpassas efter konsumentens önskemål är det vidare tillåtet för konsumenten och näringsidkaren att ingå ett skriftligt avtal som föreskriver att ångerfristen skall börja löpa genast i samband med att avtalet ingåtts och näringsidkaren fullgjort sin informationsskyldighet, även om konsumenten ännu inte mottagit varan. Konsumentens rätt att utnyttja ångerrätten och frånträda avtalet gäller med villkoret att en vara som eventuellt tagits emot av konsumenten i huvudsak är i oförändrat skick; varan får alltså inte ha gått sönder, försämrats, etcetera. Ifall varan försämrats eller dylikt, men detta var en följd av att varan undersökts på ett tillåtet sätt alternativt inte beror på konsumentens handlande, gäller dock fortfarande ångerrätten.

Resultatet av att konsumenten utnyttjar sin ångerrätt

Ifall konsumenten väljer att utnyttja sin ångerrätt är han/hon skyldig att återlämna den vara som mottagits till näringsidkaren. Skulle det vara så att konsumenten mottagit varan redan i samband med att avtalet ingicks (typiskt sett vid näringsidkarens hembesök) skall återlämnandet som huvudregel ske genom att konsumenten håller varan tillgänglig för näringsidkaren på samma plats som den överlämnades. Om hemförsäljningsavtalet gäller köp av en tjänst, och konsumenten har mottagit material från näringsidkaren med anledning av tjänstens utförande skall också detta material återlämnas – såvida inte återlämnandet skulle medföra alltför stora besvär eller kostnader för konsumenten. För det fall näringsidkaren inte hämtar varan eller materialet inom tre månader från den dag då ångerfristen började löpa övergår rätten till varan/materialet till konsumenten, utan att näringsidkaren kan kräva någon betalning. Om konsumenten utnyttjar ångerrätten och väljer att frånträda hemförsäljningsavtalet är också näringsidkaren skyldig att betala tillbaka pengar som mottagits från konsumenten. Återbetalningen skall ske snarast, och senast inom 30 dagar från det att konsumenten meddelade sin önskan att frånträda avtalet. Ifall konsumenten har haft kostnader för att sända tillbaka en vara som avtalet gäller skall näringsidkaren även täcka dessa kostnader. Konsumenten har rätt att behålla en mottagen vara till dess att näringsidkaren fullgjort sin återbetalningsskyldighet. Ifall näringsidkaren inte fullgjort sin återbetalningsskyldighet inom tre månader från den dag då ångerfristen började löpa, gäller även i detta fall att konsumenten har rätt att behålla den aktuella varan utan att näringsidkaren har rätt att kräva någon ersättning. Om konsumenten i samband med hemförsäljningsavtalet har fått kredit av näringsidkaren, eller av någon tredje part i enlighet med ett avtal mellan näringsidkaren och denna tredje part, så medför konsumentens frånträdande av hemförsäljningsavtalet att även avtalet om kredit frånträds.

Vissa undantag från reglerna rörande ångerrätt

Om hemförsäljningsavtalet rör exempelvis regelbunden leverans av matvaror eller andra liknande hushållsvaror, så gäller som huvudregel inte bestämmelserna om konsumentens ångerrätt.

Bläddra bland juridiska artiklar